wtorek, 24 kwietnia 2018

SZPIEG || PAULO COELHO

Tytuł: Szpieg (org. A espia)
Autor: Paulo Coelho
Wydawnictwo: Drzewo Babel
Rok wydania: 2016
Gatunek: literatura piękna

Moja ocena: ★★★★★★☆☆☆☆



Moim nowym czytelniczym osiągnięciem jest przeczytanie po raz pierwszy książki Paulo Coelho. Autor bez wątpienia popularny, jednak pewnie ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Ponieważ nie miałam wcześniej styczności z jego utworami, ciężko jest mi zrobić jakieś rozeznanie w tym temacie, ale "Szpieg" nie zrobił na mnie niewiadomo jakiego wrażenia.

Książka ukazuje nam jak według autora wyglądała historia Maty Hari. Będę szczera i przyznam się, że był to pierwszy raz, kiedy o niej usłyszałam. Przepraszam, ale gdybym nie przejrzała recenzji, wikipedii i wkładki "od autora", nie pomyślałabym, że nie jest to postać fikcyjna.

Mata Hari znana była jako egzotyczna tancerka, w powszechnej opinii uważana za kochanę najbogatszych i najbardziej wpływowych mężczyzn z przełomu XIX i XX wieku. Jej prawdziwe nazwisko to Margaretha Zelle, po mężu MacLeod. Oskarżona o bycie podwójnym szpiegiem, działającym na rzecz Niemiec oraz Francji, i aresztowana. Całkiem bogaty życiorys.

Coelho tworzy historię Maty Hari przy pomocy fikcyjnej korespodnecji między nią a jej adwokatem. Bohaterka przebywa w paryskim więzieniu i opisuje swoje barwne losy, niczego nie ukrywając i nie koloryzując. Nie pomija traumatycznego przeżycia z czasów szkolnych, opisu swojego małżeństwa czy radości z egzotycznego tańca.

Postać z pewnością nieszablonowa, a historia ciekawa, choć krótka - przeczytałam ją za jednym podejściem. Myślę, że przez formę, w jakiej ta książka została napisana, brakuje jej szczegółów. Nikt przecież nie opisuje w listach dokładnie każdego drobiazgu. Jest to też tylko historia według Paulo Coelho, może więc trochę odchodzić od rzeczywistości. Gdyby zebrać te drobiazgi, których mi brakowało i złożyć je w zgrabną całość, myślę, że byłaby z tego całkiem fajna biografia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz